Nuttekotteprov osv

om någon känner för att kopa så är det här mina antekningar t provet iaf, sen vettetusan om det är det han är ute efter men jaa, vi märker väl :P

lycka till osv :)

Nuttekotte prov del 1

 

Romantiken (ca 1800)

·         Fantasi

·         Passion

·         Känsla för det främmande

·         Mystik

Den romantiska ”konsten”

·         Litteratur

·         Musik

·         Bildkonst (det vilda, storslagna och okontrollerade) ”den lilla människan i den stora omgivningen

Skillnad mellan klassicistisk och romantisk musik

·         Klass: ordning, struktur, symmetri, tydlig form

·         Rom: starkt kännslo innehåll, suggestiva(lockande) effekter, harmoniken kan åka som den vill, demoniska och övernaturliga saker, förhållandet mellan musik och litteratur

Historiska förändringar

·         1789 – franska revolutionen

·         Stora städer

·         Industriella revolutionen

·         Hejdå landsbygd

·         Konsten användes för att driva bort tankarna om missär man kunde uppleva i storstäderna

·         Den otyglade naturen kunde användas som verklighetsflykt.

Skillnad mellan klassicistiska och romantiska tonsättare

·         Klass: tjänar en överordnad, massproducerar ”hits”, skriver i en ordnad form, ingen idolfokus, inga naturskildringar i musiken

·         Rom: går egna vägar, konstnären är en hjälte, programmusik, självförverkligande

Solokonserter blev uppvisningar i teknisk virtuositet – ex Paganini, Liszt

Inbillning och fantasi är viktigare än symmetri och ballans

 

 

 

Frans Schubert

·         1797-1828

·         Lidens mästare (lied betyder sång, romantisk sång typ)

·         En liten man som inledde romantiken (kort)

·         17 läser han Faust, blev inspirerad av delen då Gretchen sitter vid sin spinnrock och gör kompositionen Gretchen am spinnrade

·         Han är känd för hur han använde pianot, istället för komp använde han det som en del i kompositionen, typ som Gretchen – spinnrocken, eller i die forellen glitter i vittnet, eller i erlköping – hästens hovslag

·         Erkönich = älvkungen

·         Schuberts teknik när han bygger upp sånger är

Strofiskt (samma melodi för alla verser, typ idas sommarvisa)

Varierat strofiskt (textens skriftning påverkar ackompanjemanget)

Genomkomponerat (individuell utformning av de olika verserna ex erlkrönich)

·         Ett berömt verk han gjort är forellkvintetten där han använder sig av temat från det tidigare verket.

·         Vid 20 års ålder avtog lieden och han började ägna sig mer åt instrumental musik

·         Hans mest älskade verk var den ”ofullbordade” symfonin och den uruppfördes först 33 år efter hans död

·         Det mest betydande verket skrev han året innan han dog och är en sångcykel som heter Winterreise och speglar förtvivlan, mörkerhet, dysterhet, sviken kärlek och ensamhet

·         Han begravdes på begäran på samma kyrkogård som Beethoven

·         Som 31 åring lämnade han efter sig:600 sånger, 10 symfomfonier, 15 stråkkvartetter, 6 mässor, 6operor och sonater för piano och violin

Felix Mendelssohn

·         Inspirerades också av Goethe

·         Shakespeare inspirerade honom att göra musik till en midsommarnattsdröm

·         Bröllopsmarschen skrev han

·         Han återupplivade Bachs musik

·         Han gjorde ”historiska konserter” från Bach till hans tid (bl.a. Beethoven och Mozart)

Frédéric Chopin

·         1810 – 1849

·         Pianots poet (enbart piano)

·         Från Warszawa, polen

·         Han var underbarn

·         Hans musik klingade starkt av hans hemlands musik

– mazurkor F, polonäser(polska danser)

– sonater (tresatsiga stycken)

– valser och nocturner (nattstycken)

·         Pianoetyderna – övningsstycken med ett tekniskt problem

·         Mest kända verk var revolutionsetyden, skrev när han fick veta att ryssarna stormat Warszawa

·         Blev vän med mästarna Berlioz, Liszt mm

Hector Berlioz

·         1803 – 1869

·         1827 såg han Hamlet, fattade inget, men blev djupt berörd, hans passion för Shakespeare följde med honom och speciellt skådespelerskan han förälskade sig i

·         Hon som inspirerade till hans mest kända symfoni Symphonie- fantastique

En musiker som blir sjuk av olycklig kärlek, tar opium- hamnar i en sömn fylld av mardrömmar

·         PROGRAMMUSIK- Berlioz delade ut dessa så folket kunde följa handlingen.

Skandinavien under romantiken

·         Tysk musik dominerade

·         kan bero på ett ständigt utbyta musiker som studerade i Leipzigkonservatoriet

·         Norsk musik – Edvard Gried (1843 – 1907)

Största norska kompositören någonsin

Nationalist

Pianokonserten i a-moll – LÅNARNA

Peer Grynt – norskt folkligt drama

Opera under romantiken

·         Ett sceniskt skådespeleri med orkester där man sjunger eller talar dialog

·         Opera seria – allvarlig opera. En hjälte och hjältinna (Prima donna)

·         Opera buffa – komisk opera. Mer vardaglig handling

·         Opera med dansinslag, t.ex. nötknäpparen, svansjön

·         Sångarna blev nu stjärnor så det vokala virtuositet betydde mer än det dramatiska

·         Operetter – lättare operaform som sedan blev till musikal

 

 

Operans delar

·         Libretto – manus, handlingen

·         Akt, den av opera, t.ex. två aktare har paus i mitten

·         Uvertyren - inledningen

·         Aria - personligt känslospel men ofta huvudrollsinnehållarna.

·         Recitativ - berättelse som ofta sjungs i samtalston, presenterar handlingen för storyn framåt

Richard Wagner

·         1813 – 1883

·         ”mest omskrivna personen sen Jesus”

·         Fascinerade sig av den antika tragedin och teater som Shakespeare och Goethe

·         Övergav den gamla nummeroperan med sångnummer och recitativ som limmade ihop handlingen

·         Hans operor uppfattades som ett flöde av musik

·         Orkestern för handlingen framåt

·         Han ville mixa samman teater, musik och drama som var allkonsterna romantiken älskade

·         Både författare och musiker

·         Mest känd för Nibelungens ring (Ringen) – från nordisk mytologi

-          Rhenguldet

-          Valkyrian

-          Siegfrid

-          Ragnarök

Ringen har tolkats som: socialistiskt programförklaring, rasistisk nazipropaganda, studie i det mänskliga psyket och som profetia

·         Han använde sig av kromatik för att skapa spänning

Sekelskiftet 1800 – 1900

·         Postwagneriansk musik – kompositörer som inspirerats av Wagner

·         Kromatik och upplösning av väntade tonikor

·         Ismer föds – en ”tro”

·         Europa blev väldigt nationalistiska

·         Ett lands egna tonspråk växte fram

·         Exotism- man sökte sig till exotiska ställen, musik som lät indonesisk, kinesisk?

·         Impressionism – uppmärksamheten på ljuset och atmosfären och en fritt livlig form.

Peter Tjajkovskij

·         1840 – 1893

·         Nationalistisk musik

·         Balettmusik – svansjön och nötknäpparen bl.a.

 

Antonin Dvorak

·         1841- 1904

·         Nationalistisk musik, slaviska danser

·         Kom t USA inspirerandes av ”färgad” musik

·         Mest kända symfonin nr9 ”från nya världen”

Nordisk nationalism

·         Jean Sibelius

·         1865- 1957

·         Finsk

·         Mest kända verk är Finlandia. En protest mot det ryska förtryck som finland utsattes för

·         Lånade från finsk natur, mytologi och historia men inte från finsk folkmusik

Sergej Rachmaninov

·         1873 – 1943

·         ”den sista romantiska kompositören”

·         Influenser från rysk musik

Richard Strauss

·         1864- 1949

·         Från München

·         Började komponera vid 6 års ålder

·         20 årig blev han dirigent i München och gick in i Wagners tonvärd

·         Ansågs tysklands störste tonsättare

·         Han använde vitt skiljda tonspråk

·         DON QUILJOTE

·         ALSO SPRACH ZARATHUSTRA (så talade Zarathustra)

·         Han var expert på att skildra ämnen musikaliskt

·         Nazisterna tolkade Zarathustras snack om övermänniska som den ariska människan

·         Hans musik användes ex i filmen ett rymdäventyr och i alla Elvis konserter

·         1933 blev han ofrivilligt utnämnd president för det nazistiska tonsättarförbundet

·         Blev dock utesluten för att han samarbetat med en judisk librettist

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

INTE dåligt

2010-03-16 @ 22:34:27
Postat av: Anonym

Kuung !

2010-03-17 @ 19:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0